اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تکنیک چهارهم: گاردریل یا حفظ خط فرضی

شگرد «گارد ریل» معمولا برای مخاطبی استفاده می شود که مخاطب دائمی این شبکه هاست بگونه ای که در دراز مدت ذهن او را هم تغییر می دهد.

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی|  تکنیک چهارهم: گاردریل یا حفظ خط فرضی

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: برخی کارشناسان معتقدند سیاست چیزی جز ثمره هویت های اجتماعی نیست، به عبارتی  برای یک سیاست مطلوب ابتدا باید در زندگی اجتماعی افراد اشتراک هایی ایجاد شود تا آنان به سیاست همسانی برسند؛ طبق این الگو رسانه های بیگانه  تلاش می کنند برای ذهن مخاطب هویت های اجتماعی هم تعریف کنند.

اینجاست که تکنیک رسانه ای شکل می گیرد که می خواهد در جامعه ایران دوگانه‌سازی ایجاد کند و به اصطلاح میان مردم خط بکشد، اصطلاحا این شگرد را ” گارد ریل “ می گویند.
بهترین روش رسانه ای در استفاده از شگرد ” گارد ریل “ ایجاد گروه مقابل است. افرادی که از نظر رسانه های بیگانه اقلیتی هستند که برای همه تصمیم می گیرند. نتیجه این شیوه هم به عنوان نمونه شرکت نکردن در انتخابات است.

شگرد ”گارد ریل“ معمولا برای مخاطبی استفاده می شود که مخاطب دائمی این شبکه هاست بگونه ای که در دراز مدت ذهن او را هم تغییر می دهد.

 

 

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” گارد ریل “ گفت: رسانه های بیگانه یکی از کارهایی که انجام می دهند این است که معمولاً یک دشت از موضوعات را که معمولاً مخاطب برای خودش تقسیم بندی دارد ، با یک سری از گاردریل های مفهومی و یا یک سری عبارت ها به مثابه گاردریل، این طرفی و آن طرفی می کنند، یعنی یک نوع خاصی از خط فرضی را ایجاد می کنند به واسطه ی این مفاهیمی که حاصل کردند، که مخاطب احساس کند در جامعه هیچ تعریف هویتی وجود ندارد مگر در تعریف هویت من و او، او و من، ما و آنان، آنان و ما.بنابراین یک فضایی وجود دارد تحت عنوان دیگری سازی.

این کارشناس ارشد رسانه با بیان مثالی در این زمینه ادامه داد رسانه‌های بیگانه خیلی دوست دارند که دو قطبی ها در جامعه شکل بگیرد و برای اثبات این که دو قطبی مانند مذاکرات و مقاومت، اثبات بشود که مذاکره آن هم از نوع ناکارآمدش، به درد ایران می خورد، اقدام به ساخت اتوبان این طرفی و آن طرفی می کنند در صورتی که ما اساساً این طرفی و آن طرفی نداریم.

وی گفت: بزرگ ‌ترین مذاکرات مان در حوزه مقاومت و بزرگترین مقاومت مان در حوزه مذاکره است البته به شرط آنکه هر دو توسط مقاومت صورت بگیرد نه توسط جریان مذاکراتی که اساساً فارغ از این ماجراها هستند و بیشتر خفت و ذلت و خواری را جای مذاکره معنا می کنند.
او تاکید کرد رسانه‌های بیگانه این فضا را تشدید و ایجاد می‌ کنند.بنابراین جامعه احساس می کند باید در یک دوگانه‌ی مذاکره و مقاومت قرار بگیرد در حالی که اساساً این دوگانه غلط است. 

این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی تصریح کرد ما در ایران چرا ضربه می‌خوریم ؟ چون مذاکرات را از مقاومت جدا کردیم، در صورتی که ما بزرگ‌ ترین مذاکره و بزرگترین مقاومت مان توأمان با هم شکل گرفته شد و مکتب حاج قاسم را تاسیس کرد.

وی ادامه داد: غیر از مکتب حاج قاسم، مکتب فرانکفورت و مکتب نیویورک که در بعضی از دستگاه ها شکل گرفته و برخی از آدم ها را هم دارد،  این موارد فقط ژست مذاکراتی هستند و اساساً مقاومتی ندارند، چه در مقابل اشک و آه یک خانم مذاکره کننده، چه در مقابل کج فهمی ها و بدفهمی ها نسبت به اصول و مبانی مقاومت در حوزه مذاکره.

داودی افزود: پس رسانه‌ های بیگانه در اینجا با این گاردریل و خط فرضی که ایجاد می‌ کنند می‌ خواهند جامعه را سوق بدهند به سمت پذیرفتن مذاکره در مواجهه با مقاومت، این یکی از کارهای بسیار جدی است که آنها راجع به موارد مختلف از جمله موارد گفته شده صورت می ‌دهند برای همین در انتخابات این دوگانه مذاکرات و مقاومت خیلی به آن پرداخته شد.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

اینکه رسانه ‌ها در کجای کارِ علوم شناختی قرار می گیرند از ابعاد مهم این علم است، تفکر و شناخت بر موضوعات گروهی جامعه، یکی از ابعاد علوم شناختی را دربرمی‌گیرد. امروزه بسیاری از کشورهایی که رسانه ‌های دنیا را در دست دارند از علوم شناختی استفاده فراوان می کنند برای آنکه آنگونه که خودشان می ‌خواهند و می‌ پرورانند، سمت و سو دهند. 

رسانه می ‌تواند جلوه‌ های شناختی را به انسان ارائه دهد، اما این امر مستلزم هنرهای رسانه ‌ای، شیوه بیان و مخاطب شناسی است. زمانی رسانه می‌ تواند حرفی را به مردم بقبولاند و مخاطبان را به سمت و سوی ترسیم شده جهت دهد که فکر و ذهن مردم و آداب و رسوم جامعه خود را بشناسد و با شیوه و شگردهای متفاوت در بیان، اهدافش را القا کند، همه این عوامل به علوم شناختی وابسته است.

باید دانش، آگاهی و نگرش رسانه درباره علم و فناوری‌ های شناختی افزایش پیدا کند. ما به جای اینکه بپرسیم علوم شناختی چطور می ‌تواند کمک کند تا مثلا من خبری را تولید کنم که به اذهان مردم بنشیند، باید فکر کنیم رسانه و علوم شناختی چطور می‌ توانند دست به دست هم شرایط بهتری برای زندگی مردم فراهم کنند. در آن فضاست که رسانه کارکرد بهتری خواهد داشت و علوم شناختی در خدمت مردم خواهد بود.
مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید شده و هر روز ساعت 11:55 از این شبکه پخش می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول